Från den 1 december finns möjlighet att få post från Polismyndigheten digitalt istället för på papper om du är ansluten till en digital brevlåda. I ett första steg gäller det kopia på polisanmälan samt underrättelse om beslut till den som anmält brottet.
Idag ansluter sig Polismyndigheten till den myndighetsgemensamma tjänsten för digital post – Mina meddelanden. Det betyder en möjlighet för såväl privatpersoner som företag och organisationer, att få post från polisen digitalt istället för på papper. I ett första steg rör det kopia på en polisanmälan och brottsofferinformation samt besked om beslut.
För den som redan är ansluten till en digital brevlåda kommer posten dit automatiskt från och med idag den 1 december. Det kommer inte längre att skickas papperskopior. I brevlådans inställningar väljer man hur man ska få en avisering om ny post så att man direkt vet när ett nytt meddelande kommit. De som inte har en digital brevlåda samt minderåriga får papperspost till sin folkbokföringsadress. Mottagaren är alltid ansvarig för att läsa sin post oavsett om den är digital eller skickas på papper.
Fördelar med digital brevlåda
Cirka 4,2 miljoner privatpersoner använder en digital brevlåda idag och det finns flera fördelar:
- Du får post snabbare och säkrare än fysisk post.
- Du öppnar och läser den enkelt med hjälp av din e-legitimation och kan läsa din post på datorn, på läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är.
- Du kan få post från andra anslutna myndigheter, företag och organisationer samlade i en och samma brevlåda (beroende på vilken leverantör du väljer).
Så skaffar du en digital brevlåda
För att skaffa en digital brevlåda behöver man ha e-legitimation, t ex BankID. Det finns flera olika leverantörer av digitala brevlådor att välja mellan med lite varierande erbjudanden. Tjänsten är gratis och enkel att använda.
Här kan du läsa mer om post från polisen genom digital brevlåda
Nyhet från
Polisen